Historia Klubu

W 1948 roku został założony MotoKlub Kolejarz Rawicz. W roku 1954 żużlowcy Kolejarza zdobyli brązowy medal DMP, a rok później wywalczyli wicemistrzostwo Polski. Rok 1957 to początek końca drużyny Kolejarza, zespół spada do II ligi. Z zespołu odchodzi czołowy zawodnik – Florian Kapała. Kolejarz awansuje jeszcze do I ligi, ale ponownie zajmuje w niej ostatnie miejsce. Z początkiem lat 60. rozwiązano w Rawiczu sekcję żużlową i na długie lata zamilkły żużlowe maszyny.

 

Z Rawicza wywodziło się wielu wspaniałych w tamtych latach żużlowców. W Kolejarzu jeździli między innymi Florian Kapała (dwukrotny złoty medalista IMP), Marian Spychała, Rajmund Świtała, Norbert Świtała, Jan Kolber, Henryk Ignasiak, Marian Jankowski, Marian Mendyka. W zespole Kolejarza został zatrudniony pierwszy obcokrajowiec na polskich torach żużlowych – Otto Holoubek z Austrii.

 

20 marca 1994 roku ponownie „czarny sport” zawitał do Rawicza. Odbyły się bowiem pierwsze oficjalne zawody. W meczu sparingowym ówczesny drużynowy mistrz Polski Sparta Polsat Wrocław uległ Unii Leszno. W roku 1996 reaktywowano sport żużlowy w Rawiczu po 37 latach – nowy klub Kolejarz Rawicz ma być kontynuatorem swego utytułowanego imiennika.

 

 

Ze względu na problemy finansowe starty Niedźwiadków w sezonie 2018 stanęły pod znakiem zapytania. Jednak pomocną dłoń wyciągnęła pobliska Unia Leszno, która zaproponowała rawickim działaczom współpracę, w wyniku której Kolejarz otrzymał wsparcie finansowe i stał się zapleczem szkoleniowym Unii. Klub otrzymał nową nazwę: Unia Kolejarz Rawicz, oraz nowe logo, herb pozostał bez zmian.